eerste week Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Roberto Graaff - WaarBenJij.nu eerste week Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Roberto Graaff - WaarBenJij.nu

eerste week Guatemala

Door: Roberto

Blijf op de hoogte en volg Roberto

14 Augustus 2014 | Guatemala, Antigua

De eerste week

Na een moeilijk afscheid op Schiphol van mijn lieve ouders, Danny en mijn lieve schat Lara was het echt zover: Roberto naar Guatemala. Dit was ook het moment dat ik met de andere 3 medereizigers ongeveer 20 uur moest gaan vliegen, wachten en nog eens wachten. De heen reis naar Houston was vlekkeloos verlopen, dit mede door het fijne vliegtuig en de luxe die we hadden. Voor mij doende heb ik wel weinig geslapen in het vliegtuig, zelf had ik verwacht dat ik van de 12uur er wel minimaal 8 zou gaan slapen.

In Houston aangekomen bleek dat ik niet kon pinnen dus dat gaf me stress voor in Guatemala. Na 6uur rondzwerven op het vliegveld in Houston mochten we eindelijk in het vliegtuig, om hier onze reis voort te zetten naar Guatemala (Guatemala City). Aangekomen op het vliegveld stond Josan ( onze begeleidster ) samen met Evelien ons op te wachten om ons naar het hotel te brengen in Antigua. Je kunt je dus wel voorstellen na 20 uur wachten en zitten dat ik meteen vertrokken was in een normaal bed.

De volgende dag ging ik een Guatemalteekse douch nemen in het hotel, hier kreeg ik meteen een (cultuur) shock. Lees, ik ging douchen en draaide aan de verkeerde knop waardoor ik een stroomschok kreeg. In het hotel hadden we gelukkig goede bedden, WIFI en lekker ontbijt.
Na het ontbijten zijn we weer een reis gaan maken van 4 uur, hier hebben we voor het eerst mogen genieten van het geografische landschap van Guatemala. Dit was indrukwekkend mooi, maar tegelijk ook confronterend om te zien hoe de mensen aan het werk waren voor hun geld en om te zien hoe de boerengezinnen wonen. Op dat moment besefte ik mezelf maar al te goed hoe blij ik was dat ik geadopteerd ben naar Nederland.
Rond een uur of 3 zijn we aangekomen in Xela waar wij 3 maanden inwoners van worden. Koen en ik zijn ingedeeld bij Doña Antoinette met haar gezin, haar gezin bestaat uit een zoon die bij haar woont . Een dag voordat wij er kwamen wonen hebben zij een weeskindje in huisgenomen, dit was erg bijzonder. De zoon heet Gabrielle ( deze persoon zal verder in het verslag nog een paar keer terug komen) hij is 35 jaar oud en is werkzaam bij Movistar ( dus ik had eigenlijk een vervanger van mijn buurman in Den Bosch;)). Koen (voor de Guatemalteken beter bekend als Benjamin want Koen uitspreken is voor hen het zelfde als voor ons Spaans uitspreken) en ik kregen meteen lekkere tomatensap die we met alle moeite hebben opgedronken uit beleefdheid. Vanaf dit moment was het ijs ook gebroken met benjamin, wat erg handig is als je met iemand 1 maand in het zelfde huis moet wonen.

De eerste zondag zijn we met zijn 4e en een ander meisje naar de warmwaterbronnen geweest, dit was een enorme aangename trip na een halve jetlag. Het water was super warm waardoor je er maar even in kon zitten. Het was een soort sauna maar dan gelukkig met kleren aan. We hadden ook geluk door een goede tip van onze begeleidster om een andere ta gaan zoeken waar bijna tot nauwelijks mensen komen. De locas gaan hier vooral heen omdat ze dan niet bij al die toeristen te hoeven zijn. Het was wel een hele beklimming, maar het resultaat was fenomenaal!

Deze week hebben we vooral gewend aan de mensen in Xela, de buurt verkent etc. We hebben van maandag tot en met vrijdag 4 uur per dag Spaans gekregen op een schooltje in Xela. Ik werd helemaal gestoord van me lerares omdat ze steeds na elk antwoord zei: “Por qué” waarom? Een simpel voorbeeld: Waarom heb je een auto gekocht die zwart is, Antwoord: Dat vind ik een mooie kleur daarom. Vraag: Waarom? Tijdens een spel die we met 3 studenten ( Benjamin, Sabine en de leraressen deden zei ik steeds por qué? Vanaf dat moment snapte ze het eindelijk!!

De dinsdag in deze week ben ik gaan voetballen met Gabrielle, de rest van de groep zou meegaan, maar die waren al zo Guatemalteeks dat ze op bed lagen en er weinig voor voelde. Bij het voetballen aangekomen zag het er super gaaf uit, het was gewoon soccerhome.nl maar dan buiten. De regels waren allemaal het zelfde, maar hen speltactiek sloeg nergens op. Iedereen voetbalde als f-pupillen achter de bal aan. Wanneer ik kan ga ik weer mee, want ook hier krijg je respect voor panna’s ;).

Woensdag zijn we naar een schooltje geweest om educatieve speelzakjes uit te delen, dit was wel erg bijzonder omdat al die kinderen zo blij waren met wat ze kregen! Ze gingen er ook meteen mee spelen en wilde je ook laten zien wat er allemaal inzat, erg leuk! ( zie foto’s).




Donderdag was een saaie studeer dag, maar wel een hele nuttige, want heb nog meer dan genoeg te doen.

Vrijdag zijn we met zijn allen gaan sturen in een Pool en Bar café, zal je vast vertellen als je daar hapjes bestel heb je ze wanneer je naar huis gaat. Dit was overigens wel super gezellig en “leerzaam”.

Zaterdag zijn we naar Wallmart geweest, want meneer de Graaff had maar 1 spijkerbroek bij. Op het lijstje thuis stond uiteraard 2 maal, maar ik blijf lekker eigenwijs! Hier zijn we met een minibusje heen geweest. Een minibusje is niet spannend, maar de beleving in het busje is dan wel weer top. De deur half open staat er een mannetje ongeveer 15 jaar mensen naar binnen te schreeuwen. Het busje kost omgerekend €0,25 cent. Met muziek en heel veel hobbels!!
Bij de Wallmart aangekomen zag je waar de welvarende Guatemalteken zich bevinden. Hier was alles te krijgen van kleine merken tot de exclusieve merken. Zelf heb ik daar een echte Guatemalteekse spijkerbroek gehaald( dus een broek die in 1999 bij ons hip zou zijn haha), maar voor €15,00 kun je niet alles verwachten natuurlijk.
In de avond zijn we naar een voorstelling geweest over culturen, dans etv. van Guatemala, dit was leuk want ik kreeg pollo(KIP met friet). Pollo is mijn shoarma vervanger . Na een vermoede dag zijn we naar huis gegaan en heb ik samen met Benjamin de Blind Side gekeken.

Zondag ben ik samen met Anniek, Benjamin, Gabrielle en zijn 2 dochter naar voetbalclub Xela geweest. De boys van Xela hebben met 2-0 gewonnen, het voetbal was te vergelijken met WSC 7 (niet echt spectaculaire buiten paar spelers;). De rest van de dag hebben we ons voorbereid op onze eerste week Vrijwilligerswerk. Dit verslag komt snel weer online.

Box aan al me vrienden, vriendinnetjes, buren, familie, kennissen en me lieve vriendinnetje Lara

Hasta luego



  • 14 Augustus 2014 - 06:16

    Roberto De Graaff:

    Heel veel lees plezier, vele foto's erop zetten is lastig in Guatemala aangezien het internet net zo snel is als ik zelf in de ochtend.

  • 14 Augustus 2014 - 06:56

    Thea:

    Hey Roberto
    Wat een shock om te lezen dat je een goedkope broek hebt gekocht . ;)

  • 14 Augustus 2014 - 07:02

    Dorien Jacobs:

    Super bert om te lezen hoe het met je gaat.
    Geniet daar.
    Groetjes vaanoet den hegelsum

  • 14 Augustus 2014 - 07:41

    Ricky :

    Buurman.. Goed bezig! Leuk verslag :). Dat je maar lekker veel panna's mag zetten.

  • 14 Augustus 2014 - 07:58

    Saskia:

    Wat een mooi verhaal en leuk om te lezen!! Nu alweer benieuwd naar je volgende verslag:)
    Xx

  • 14 Augustus 2014 - 08:28

    Danny:

    Vet om te lezen maatje!!
    De shoarma staat klaar als je weer in NL bent! ;)

  • 14 Augustus 2014 - 08:48

    Theo En Ria Jacobs:

    Wat bijzonder om weer terug te zijn in je geboorteland , geniet van alles wat op je pad komt , en we kijken uit naar het volgende verslag.

  • 14 Augustus 2014 - 09:17

    Pauline:

    Heel leuk om wat uitgebreider verslag van je te lezen. Heel fijn om te weten dat alles goed met je gaat. En zo zie je..wat gaat de tijd snel he, zo snel als die eerste week om was! Veel succes maar vooral héél veel plezier met het werk wat je gaat doen de aankomende tijd. Houd ons op de hoogte :-) Oh ja enne, (Y) van die tomatensoep!! Hihi..

  • 14 Augustus 2014 - 12:10

    Diny De Graaff:

    Fijn je volledige verslag te lezen in een keer toch weer anders dan alle korte stukjes tot nu toe
    Heel veel plezier en succes met je verdere werk en tevens zoektocht tot gauw weer;))

  • 14 Augustus 2014 - 12:18

    Door:

    Leuk Bert om je zo te volgen. Leuke foto's, ook die zwart/witte. Leuke tool op je camera. Lees tussen de regels dat je het wel naar je zin hebt. Fijn.
    Hopelijk geeft het je veel voldoening om met deze jeugd een poosje op te trekken.
    xxxxxx


  • 14 Augustus 2014 - 19:47

    Kees De Louw:

    Zijn jullie met 2 personen? Roberto en Bert? Geintje. Veel plezier en succes in Guatemala.

  • 15 Augustus 2014 - 19:13

    Cor En Jetty:

    Leuk om je reisverslag te lezen Roberto. Zo blijven we goed op de hoogte. Leuke foto's ook. Geeft een goede impressie van wat je daar allemaal doet. Je hebt het daar volgens mij wel naar je zin. Nog veel plezier en sukses. Ik kijk uit naar het volgende verslag. Kuzz cor en Jetty

  • 16 Augustus 2014 - 10:26

    Tante Sjan Zwaans:

    Roberto

    het was een heel leuk verslag.
    ik had het bij jullie thuis gelezen.
    maar ik weet nu hoe ik op internet moet kijken.
    heel veel suces daar.

    veel groetjes van ome cor en tante sjan zwaans

  • 17 Augustus 2014 - 22:49

    Dick En Annie Dane:

    He Roberto,
    leuk om je reisverslag te lezen. zo blijven we mooi op de hoogte van jouw belevenissen in Guatemala.
    De foto's zijn ook leuk, kijken uit naar je volgende verslag,
    Groetjes Dick en Annie

  • 19 Augustus 2014 - 14:51

    Corry Wijtmans:

    Hoi Roberto ,leuk om je zo te volgen en hele mooie fotos
    Geniet van je tijd daar

  • 19 Augustus 2014 - 16:23

    Tante Jeanne En Oom Pank:

    Hey Roberto

    Leuk om je verslag te lezen en je mooie foto's te zien.
    je hebt je volgens mij al helemaal aangepast.
    geniet van je tijd daar in je geboorteland
    we blijven je volgen
    Groetjes
    tante jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roberto

Hallo mijn naam is Roberto de Graaff, ik ben afgelopen 31juli 28 jaar geworden. Ik ben woonachtig in het ow zo mooie authentieke Den Bosch. Vanaf 1 augustus tot en met 28 oktober ben ik een inwoner van Xela ( Quetzaltenango). Hier zal ik voor kansarme kinderen o.a. een sportproject gaan draaien voor kansarmenkinderen uit deze streek. Dat ik deze waarbenjij.nu maak is ook voor de mensen die mij vrijwillig een leuke bijdrage hebben geleverd voor het project en natuurlijk voor alle lieve vrienden en familie leden die ik enorm zal gaan missen.

Actief sinds 06 Aug. 2014
Verslag gelezen: 793
Totaal aantal bezoekers 6349

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 28 Oktober 2014

MATIGOL

Landen bezocht: